Získaj
zľavu na nákup

Staň sa fanúšikom našej
stránky na Facebooku
a získaj 5 % zľavu!

Ako skvalitniť spánok a čo ste o ňom určite nevedeli

Spánok tvorí nevyhnutnú súčasť nášho každodenného života. Trávime ním takmer tretinu dňa a je nutný pre regeneráciu organizmu, načerpanie nových telesných aj duševných síl a energie pre fungovanie rôznych metabolických procesov nášho tela. Je to čas, kedy náš organizmus prechádza do útlmovej fázyznižuje sa funkčnosť zmyslov.

V minulosti si ľudia mysleli, že niektoré fyziologické procesy sa počas spánku úplne zastavia. Dnes však vieme, že počas spánku má naše telo len znížené reakcie na podnety a na interakcie s prostredím. Nedostatok spánku a nekvalitný spánok môže navodiť a byť príčinou rôznych porúch zdravia. Veľmi dôležitá je aj dĺžka spánku, kde sa udáva, že dospelý človek by mal priemerne späť 7-8 hodín, u každého je to však individuálne. Dĺžka spánku sa skracuje s vekom. Malé deti spia aj 15 hodín denne, kým niektorí dospelí len 5 hodín. Na kvalitu nášho spánku vplývajú aj iné podnety, ako napríklad umiestnenie postele, priestor spálne, farby miestnosti na spanie, osvetlenie miestnosti pri spánku, zvukové podnety, vhodná posteľ, správny a kvalitný matrac, vhodný vankúš a prikrývka

 

kvalitny spanok

 

Fázy spánku

Náš spánok sa skladá z fáz,  ktoré tvoria spánkový cyklus. Spánkový cyklus sa delí na non-REM fázu a REM fázu. Tieto jednotlivé fázy sa počas spánku menia a medzi nimi sa dokonca na kratučký okamih aj zobudíme, no naša pamäť si to nezapamätá.

  • Non- REM fáza má štyri časti, kde sa prvá a druhá fáza vyznačuje povrchným spánkom, tretia a štvrtá hlbokým. V tejto fáze sa telo uvoľňujespomalí sa náš dych, srdcový pulz a postupne naše telo aj myseľ začína relaxovať.
  • REM fáza je pokračovanie fázy non-REM. Je charakteristická rýchlymi pohybmi očí, svalovou aktivitou na nízkej úrovni a nastávajú aj mimovoľné šklbnutia či silné tiky. Pripisuje sa jej regenerácia duševných síl.
 
 
fázy spánku

 

  

Únava je preto práve tak významný signál, ako hlad či smäd. Spánok a deje počas spánku sú obdivuhodné, a pre naše fyzické a psychické fungovanie nevyhnutné. So spánkom sa preto spája aj mnoho zaujímavostí.

Vedeli ste?

otaznik

  • Rekord, ktorý bol zaznamenaný v čase strávenom bez spánku je 18 dní.
  • Priemerný človek strávi spánkom tretinu svojho života.
  • Počas prvého roku života svojho dieťaťa stratia rodičia cca 400-700 hodín spánku.
  • Pred vynálezom farebnej televízie malo až 75% ľudí čiernobiele sny, dnes je to iba približne 12%.
  • Pri snívaní sa nám zobrazujú len tváre, ktoré sme v minulosti vedome či nevedome videli.
  • Slepí ľudia môžu v snoch vidieť.
  • Nedostatok spánku vyvoláva v našom tele pocit hladu.
  • Nedostatok a nekvalitný spánok narušujú našu prahovú stránku bolesti, čo môže viesť až k úplnej strate citlivosti pre bolesť.
  • Spánok zvierat je odlišný od spánku ľudí, väčšie zvieratá spia niekedy len 3 – 4 hodiny a naopak mačka dokáže prestať aj 12 hodín.
  • Delfínom počas spánku spí vždy iba jedna polovica mozgu.
  • Slimáky môžu spať aj 3 roky vkuse a kone dokážu spať aj v stoji.
  • Pravidelné spanie menej ako 7-8 hodín denne znižuje priemernú dĺžku života a nedostatok spánku spôsobuje zvyšovanie hmotnosti, a to až kilo za týždeň.
  • Tibetský mnísi spia vzpriamene.
  • Naše sny sa nám snívajú na základe skúseností a zážitkov z predchádzajúcich dní.
  • Abstinujúci fajčiari majú živšie sny ako nefajčiari či fajčiari.
  • Nové výskumy dokonca ukazujú, že nesnívanie alebo prebudenie počas snívania negatívne pôsobí na našu psychiku a spôsobuje psychické problémy.
  • Muži snívajú najčastejšie o mužoch a ženy rovnako o mužoch aj ženách.
  • Deti do 3 rokov nemajú sny a tiež človek, ktorý práve chrápe nesníva.
  • Ženy potrebujú o 20 minút dlhší spánok ako muži, pretože aj v spánku riešia a dokážu myslieť na viac vecí.
  • Podľa výskumnej štúdie združenia z Mineapolisu, ospalosť a únava súvisí aj s chuťou na sladké.
  • V minulosti chodili sedliaci a roľníci unavený z práce späť dve hodiny po zotmení a spali takzvane dvojfázovo, čo znamená, že po asi 4 hodinách spánku sa zobudili, kedy sa modlili, jedli, pili a rozprávali sa, čo trvalo asi 2 hodiny. Následne išli znovu späť na 4 hodiny. Takýto dvojfázový spánok vymizol po priemyselnej revolúcii, kedy do ulíc pribudli lampy a osvetlenie a začal aj nočný život.
  • V dávnych dobách za splnu ľudia zostávali kvôli zlodejom  hore.
  • Spánkom a otázkou, prečo spíme sa zaoberal už Hippokrates.
  • Aristoteles sa domnieval, že vedomie a centrum spánku sa nachádza v srdci, neskôr grécky lekár Gaén zistil, že je to mozog.
  • Napríklad umelec Leonardo Da Vinci spal každé 2 hodiny 15 minút a v dielach Williama Shakespeara hrá spánok veľmi dôležitú úlohu, jeho postavy snívajú, majú nočné mory a trápi ich nespavosť.
  • Naopak Napoleon Bonaparte spal iba do 3:00.
  • V roku 1903 bol vyrobený prvý liek na spanie.
  • Prvý krát sa pojem biologické hodiny začal používať v roku 1935.
  • Prvý obchod s 24 hodinovou otváracou dobou vznikol v Texase v roku 1962.
  • V súčasnosti sa spánkom a problémami s nespavosťou zaoberajú spánkové laboratória.
  • Lieky na spanie – hypnotiká boli v minulosti veľmi kritizované za silnú závislosť, dnes sa táto závislosť už minimalizovala, no ich užívanie nie je vhodné ani prospešné.
 
 

Ako skvalitniť spánok?

Pre skvalitnenie spánku je potrebné správny výber matraca, postele, vankúšov a paplónov. Aj farba izby a príjemná atmosféra v spálni vám napomôže k dosiahnutiu kvalitného spánku. Pohodlie a príjemný pocit si doprajeme aj pomocou krásnych posteľných obliečok. Vetranie pred spaním a teplota izby hrajú tiež svoju rolu. Vzduch v izbe si vylepšíme aj použitím soľnej lampy alebo soľnej kocky. Veľmi upokojujúcou rastlinou je aj levanduľa, ktorá sa už stala aj súčasťou vankúšov. Pre tehotné ženy je tiež výborným prostriedkom na dosiahnutie kvalitného spánku tehotenský vankúš.

Príjemný a ničím nerušený spánok je veľmi dôležitý, a preto doprajme svojmu telu dostatočný príliv energie, relaxu a regenerácie. V prípade, že ste sa rozhodli oživiť vašu spálni a skvalitniť si spánok, pozrite si kategóriu spálňa, v ktorej nájdete kvalitné matrace, postele, posteľné obliečky, vankúše a paplóny. Pevne veríme, že sa vám článok páčil a budeme radi, ak ho podporíte zdieľaním. 

Autor:Veronika Šafranová